Το σχολείο μας

 Από το Λύκειο Θηλέων Κορυδαλλού στο 2ο ΓΕΛ Κορυδαλλού

Η ιστορία του Σχολείου μας αποτελεί σημαντικό κομμάτι της τοπικής ιστορίας του Κορυδαλλού. Πιθανόν πολλοί από εσάς να είστε μέρος αυτής της ιστορίας. Κάποιοι ίσως υπήρξατε καθηγητές ή μαθητές του Σχολείου μας. Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να παρακολουθήσουμε τη διαδρομή του στο χρόνο. Η πορεία του ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του 1970, μιας και είναι από τα παλαιότερα σχολεία του δήμου μας.

1962

Ιδρύεται το πρώτο δημόσιο Γυμνάσιο του Κορυδαλλού (με το Βασιλικό διάταγμα 195/62) και είναι εξατάξιο. Το Γυμνάσιο στεγαζόταν από τον Οκτώβριο του 1962 μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα στο κτήριο της νυχτερινής τεχνικής σχολής «Ηράκλειτος», στην Π. Ράλλη, και λειτουργούσε με εναλλασσόμενο ωράριο (πρωί- απόγευμα).

1972-1973

Το Γυμνάσιο Κορυδαλλού χωρίζεται σε Αρρένων και Θηλέων. Τα αγόρια παραμένουν στο κτήριο του «Ηράκλειτου», όπου στεγάζεται το «Γυμνάσιο Αρρένων Κορυδαλλού», ενώ τα κορίτσια μετακινούνται στο νεόδμητο κτήριο της οδού Ψαρών 15, που είναι πλέον το « Γυμνάσιο Θηλέων Κορυδαλλού» (1972) με πρώτο Γυμνασιάρχη τον Ν. Σιολέ (Φυσικό).

Οι μαθήτριες χωρίζονται σε δύο κύκλους: τον κατώτερο ( Α΄, Β΄& Γ΄ τάξη) και τον ανώτερο (Δ΄, Ε΄& ΣΤ΄τάξη), που εναλλάσσονται (πρωί- απόγευμα).

Στο εξατάξιο Γυμνάσιο θηλέων, σύμφωνα με στοιχεία από το Πρακτικό του σχολείου, φοιτούσαν και στις έξι τάξεις 1259 μαθήτριες.

Το καινούργιο Γυμνάσιο κατασκευάστηκε σε οικόπεδο όπου στεγαζόταν έως τότε η βιοτεχνία αγγειοπλαστικής «Κεραμέας» του Ιπποκράτη Οδαμπάσογλου (1907-1990), που ήταν ο πρώτος αιρετός Δήμαρχος του νεοσύστατου Δήμου Κορυδαλλού, εκλεγμένος στις πρώτες μεταπολεμικές Δημοτικές εκλογές (1951).

1973-1975

Η σχολική χρονιά ξεκινούσε την 1η Οκτωβρίου για τις μαθήτριες, όμως οι καθηγητές ήταν στις θέσεις τους από τις 23 Αυγούστου για τη διενέργεια εισιτήριων και κατατακτήριων εξετάσεων, τις διορθώσεις των γραπτών για το Ακαδημαϊκό απολυτήριο, εγγραφές και άλλες διοικητικές εργασίες.

Οι εξετάσεις τότε ήταν συνεχείς: Εισιτήριες εξετάσεις για την Α΄ τάξη του Γυμνασίου από το Δημοτικό τον Ιούνιο και συμπληρωματικές τον Σεπτέμβριο για όσες απορρίπτονταν. Εξετάσεις τον Φεβρουάριο που διαρκούσαν 15 ημέρες, εξετάσεις προαγωγικές και απολυτήριες στο τέλος της σχολικής χρονιάς και τον Σεπτέμβριο, εξετάσεις για τους παραπεμπόμενους του Ιουνίου, αλλά και για το «Ακαδημαϊκό απολυτήριο» για την εισαγωγή στις Ανώτατες σχολές.

1975 -1976

Το σχολείο στην αρχή της σχολικής χρονιάς λειτουργεί με τετράωρο πρόγραμμα ανά κύκλους, λόγω του μεγάλου αριθμού των μαθητριών και της ανεπάρκειας των αιθουσών. Αποφασίζεται να μισθωθεί τον Νοέμβριο του 1975 το ιδιωτικό σχολείο του «Ρηνιωτάκη» στην πλατεία Ελευθερίας (το σημερινό 3ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού) και να μεταφερθούν εκεί από το κτήριο της οδού Ψαρών 8 τμήματα (6 της Α΄τάξης και 2 της Β΄τάξης). Το σχολείο λειτούργησε ως εξής: 1ος κύκλος: πρωί, 2ος κύκλος: απόγευμα και 3ος κύκλος: απόγευμα στο κτήριο του Ρηνιωτάκη. Μετά από αυτή τη ρύθμιση η λειτουργία του σχολείου στο «κεντρικό» κτήριο γίνεται κανονική (εξάωρα).

1976-1980

Η μεταρρύθμιση του 1976 χωρίζει το εξατάξιο Γυμνάσιο σε τριετές Γυμνάσιο (ενιαίο και υποχρεωτικό για όλους) και τριετές Λύκειο και θεσπίζει εισαγωγικές εξετάσεις για το Λύκειο (Γενικό-Τεχνικό Επαγγελματικό Λύκειο (ΤΕΛ).

Τότε δημιουργείται το «Λύκειο Θηλέων Κορυδαλλού», με πρώτο Λυκειάρχη τον Ν. Σιολέ (1978-1979). Το Λύκειο συστεγάζεται με το Γυμνάσιο στο κτήριο της οδού Ψαρών και λειτουργούν σε κύκλους «πρωί το Λύκειον, απόγευμα το Γυμνάσιον». Στο ίδιο κτίριο, το σχολικό έτος 1977-78, λειτουργεί και το Μικτόν Γυμνάσιον Άνω Κορυδαλλού (12-3μ.μ), που αποχωρεί από το οίκημα στις 8-5-1978. Το οξύτατο στεγαστικό πρόβλημα οδηγεί τις μαθήτριες σε αποχή από τα μαθήματα τους στις 24-5-1978, σε συμπαράσταση προς την κινητοποίηση του δήμου Κορυδαλλού για την παραχώρηση των 88 στρεμμάτων για την κατασκευή σχολικών κτηρίων.

1980-1981

Θεσμοθετείται η συνεκπαίδευση αγοριών και κοριτσιών. Οι προσδιορισμοί αρρένων και θηλέων απαλείφονται από τις ονομασίες των σχολείων. Έτσι, το «Λύκειο Θηλέων Κορυδαλλού» μετονομάζεται, τον Σεπτέμβριο του 1980, σε «2ο Λύκειο Κορυδαλλού».

Το σχολείο στην αρχή της σχολικής χρονιάς λειτουργεί με εξάωρο πρόγραμμα, αλλά «ελλείψει αιθουσών, ομαδικώς», δηλαδή η πρωινή βάρδια «σπάει» σε δύο επιμέρους βάρδιες (8.15π.μ-10.30π.μ) η Β΄ και Γ΄ τάξη και (10.45πμ-12.30μ.μ) η Α΄ τάξη. Το ίδιο συμβαίνει και στην απογευματινή βάρδια (2μ.μ-4.30μ.μ) και (4.30μ.μ-6μ.μ). Η κατάσταση βελτιώνεται με τη μεταφορά έξι τμημάτων (δύο της Γ΄, δύο της Β΄ και δύο της Α΄) σε μισθωμένες αίθουσες του ιδιωτικού Τσίγγανου τον Οκτώβριο του 1980, που «από τούδε αποτελεί παράρτημα του 2ου Λυκείου Κορυδαλλού» και λειτουργεί από τις 2μ.μ. έως τις 7μ.μ.

1981-1982

Στο διάστημα αυτό καταργούνται οι εισαγωγικές εξετάσεις από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, καθιερώνεται το μονοτονικό σύστημα (Π.Δ. 297/1982), καταργείται η ποδιά των μαθητριών δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης, όπως και το μάθημα το Σάββατο.

Στον Κορυδαλλό υπάρχουν μόνο δύο Λύκεια και το σχολείο μας αποτελεί την επιλογή πολλών μαθητών. Οι γονείς, για να εξασφαλίσουν μια θέση για τα παιδιά τους, χρησιμοποιούν κάθε μέσο, ώστε να εμφανίσουν διεύθυνση κατοικίας στα όρια του σχολείου. Το σχολείο λειτουργεί με 27 τμήματα (12 στην Α΄, 8 στη Β΄ και 7 στη Γ΄) με συνολικά 824 μαθητές και οι αίθουσες του σχολείου δεν επαρκούν. Οι καθηγητές διδάσκουν σε συνεπτυγμένα τμήματα στην Α΄ τάξη με υπεράριθμους μαθητές, που αποφασίζουν να απέχουν από τα μαθήματα (από 6-11-81 έως 10-11-81) με αίτημα την ανάπτυξη των τμημάτων και την κατάργηση του μεσημεριανού κύκλου. Σε συμπαράσταση απέχουν και οι μαθητές των υπολοίπων τάξεων. Γίνονται κινητοποιήσεις για την επίλυση του προβλήματος.

Στις 30-11-1981 μεταφέρονται τα τμήματα της Α΄ τάξης στο διώροφο κτήριο Κοιλαρά (στη συμβολή της Μ. Αλεξάνδρου με τη Ε. Βενιζέλου στην Αγία Βαρβάρα) και λειτουργούν με ωράριο ανεπτυγμένο.

Στις 28-4-1982 παραλαμβάνεται από το σχολείο μας το μικρό τριτάξιο ιδιωτικό σχολείο της Μπάρα για στέγαση τμημάτων.

1983-1984

Το σχολείο αριθμεί 27 τμήματα: 12 στο κεντρικό και 15 στο παράρτημα της Αγίας Βαρβάρας. Την ίδια χρονιά, στο κτίριο της οδού Ψαρών συστεγάζονται σε 12 κύριες αίθουσες και 3 βοηθητικές 4 σχολεία: το 2ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού, το 2ο Λύκειο Κορυδαλλού, το Μεταλυκειακό Κέντρο Κορυδαλλού και το Κέντρο υποδοχής ελληνοπαίδων του εξωτερικού.

Οι μαθητές κάνουν μάθημα σε ακατάλληλες αίθουσες στο Γυμναστήριο και σε ημιυπόγειο απέναντι από το σχολείο. Εκ νέου συνεδριάσεις με εκπροσώπους γονέων και τον Διευθυντή Μ.Ε για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος και τελικά αποφασίζεται η μετακίνηση 42 μαθητών της Α’ τάξης στο νεοσύστατο 3ο Λύκειο Κορυδαλλού (Σεπτέμβριος 1983). Παρά τις δυσκολίες λόγω του στεγαστικού προβλήματος, οι μαθητές του σχολείου αριστεύουν και, σύμφωνα με τις εκθέσεις των επιθεωρητών και των διευθυντών μέσης εκπαίδευσης, τα ποσοστά επιτυχίας των μαθητών είναι πολύ υψηλά.

1985-1986

Στην περιοχή των 88 στρεμμάτων δίπλα από τις φυλακές Κορυδαλλού εκτός από το 3ο Λύκειο και το 4ο Λύκειο που συστεγάζονται ως το (2001), δημιουργείται και το “Ενιαίο Πολυκλαδικό Λύκειο Κορυδαλλού, (το σημερινό 5ο ΓΕΛ Κορυδαλλού) το μοναδικό τότε πρωινό σχολείο του Κορυδαλλού, που λειτούργησε ως Πολυκλαδικό από το 1985 έως το 1999.

1987-1997

Αρχίζει μία περίοδος «δύσκολη» για το σχολείο. Πολλοί μαθητές, όπως είναι φυσικό, μετακινούνται στα νεοϊδρυθέντα Λύκεια. Το σχολείο σταδιακά αποδυναμώνεται (τα σχολικά έτη 1990-1991 και 1991-1992 μεταγράφονται υποχρεωτικά οι μαθητές της 2ης δέσμης στο 3ο Λύκειο, ενώ την επόμενη χρονιά μετά από απόφαση υπηρεσιακών παραγόντων να λειτουργήσει το σχολείο μόνο με γαλλική γλώσσα, οι αγγλομαθείς μαθητές της Α΄ Λυκείου εγγράφονται υποχρεωτικά στο 3ο Λύκειο).

Το Λύκειο μας συνεχίζει να συστεγάζεται με το 2ο Γυμνάσιο στο κτήριο της οδού Ψαρών. Παρά τις δυσκολίες λόγω της συστέγασης, συνεχίζει να είναι ένα σχολείο που ξεχωρίζει όχι μόνο λόγω των υψηλών επιδόσεων των μαθητών μας στις εξετάσεις, αλλά και γιατί αποτελεί μια ουσιαστική εστία παιδείας: Θεατρικές παραστάσεις ανεβαίνουν όπως οι τραγωδίες του Σοφοκλή, «Αντιγόνη» (1988) και «Οιδίπους Τύραννος» (1993), που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία στους μαθητές και στην τοπική κοινωνία. Παράλληλα οργανώνονται μουσικά τριήμερα με τη συμμετοχή των μαθητών στο χώρο του Γυμναστηρίου για την ενίσχυση της εκδρομής των τελειοφοίτων.

1997-2007

Ένας νέος τύπος Λυκείου καθιερώνεται στα πλαίσια μιας νέας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, το Ενιαίο Λύκειο (νόμος 2525/1997), που θα ισχύσει έως το 2006 και το σχολείο μετονομάζεται σε 2ο Ενιαίο Λύκειο Κορυδαλλού.

Το 2001, όλα τα Λύκεια του Κορυδαλλού (εκτός του δικού μας και του 1ου Λυκείου) είναι πρωινά. Το σχολείο μας, παρά τη δυσκολία του εναλλασσόμενου ωραρίου λόγω της συστέγασης με το 2ο Γυμνάσιο, διατηρεί την αίγλη του. Οι μαθητές μας, παρά τις εξετάσεις πανελλαδικού τύπου σε 14 μαθήματα στη Β΄ και στη Γ΄ Λυκείου, που επέβαλε η μεταρρύθμιση του 1998, αριστεύουν στις εξετάσεις και πετυχαίνουν στις υψηλόβαθμες σχολές. Παράλληλα αναλαμβάνονται δράσεις περιβαλλοντικές και πρωτοβουλίες εθελοντικές από τους μαθητές, που τους ευαισθητοποιούν σε κοινωνικά προβλήματα.

Το σχολείο σήμερα (2007-2018)

Το σχολείο μας μετονομάζεται σε 2ο Γενικό Λύκειο Κορυδαλλού (νόμος 475/2006), γίνεται επιτέλους πρωινό και μεταφέρεται σε νεόδμητο κτήριο πίσω από το νέο Δημαρχείου του Κορυδαλλού (Σικελιανού 8). Τα επίσημα εγκαίνια γίνονται 13 μήνες μετά, στις 29/9/2008. Διαθέτει συνολικά 13 ευρύχωρες αίθουσες διδασκαλίας, άρτια εξοπλισμένο εργαστήριο Φυσικών επιστημών, αυτόνομο εργαστήριο Πληροφορικής, αίθουσα Τεχνολογίας- Εικαστικών, Δανειστική Βιβλιοθήκη, 2 αίθουσες με διαδραστικά συστήματα διδασκαλίας, αθλητικές εγκαταστάσεις, κλειστό γυμναστήριο και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων.

Μία νέα εποχή ξεκινά για το σχολείο μας. Ο σύλλογος των διδασκόντων ανανεώνεται και στους ήδη υπάρχοντες καθηγητές, που διαθέτουν πολυετή εμπειρία στην εκπαίδευση και άριστη παιδαγωγική κατάρτιση, προστίθενται νέοι καθηγητές με εξειδικευμένες γνώσεις υψηλού επιπέδου. Έτσι υπάρχουν οι προϋποθέσεις, ώστε ο κάθε μαθητής και η κάθε μαθήτρια να υποστηριχθεί με τον καταλληλότερο τρόπο. Αυτό επιβεβαιώνεται κάθε χρόνο από τις εξαιρετικές επιδόσεις των μαθητών μας στις εξετάσεις εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι τελειόφοιτοί μας επιτυγχάνουν σε σχολές υψηλής ζήτησης (Ιατρική, Πολυτεχνείο, Νομική κ.α.) χάρη στην ολοκληρωμένη προετοιμασία και υποστήριξη, που τους παρέχεται από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου μας. Έτσι δίκαια το 2ο ΓΕΛ Κορυδαλλού κατατάσσεται μεταξύ των καλύτερων δημόσιων σχολείων σύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας «ΒΗΜΑ» στις 17-10-2010.

Παράλληλα ενισχύουμε την εξωστρέφεια. Μαθητές μας έχουν συμμετάσχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα, που τους έχουν δώσει την ευκαιρία να έλθουν σε επαφή με τον πολιτισμό και την κουλτούρα άλλων λαών μέσω της γνωριμίας με συνομηλίκους τους από την Ιταλία, την Πολωνία, την Ολλανδία, το Ευρωπαϊκό σχολείο των Βρυξελλών και έτσι να διευρύνουν τους πολιτιστικούς τους ορίζοντες.

2009-2011 Comenius, Multiple partnership με θέμα “European time in a capsule “

2008-2009 Ε-twinning “A journey through the past and present of our towns”

2012-2013 Ε-twinning “Music unites” και 

2013-2014 Ε-twinning “Let us guide you in our city”

Μαθητές μας έχουν συμμετάσχει σε Πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς και έχουν διακριθεί:

2017: 1η θέση στον Διαγωνισμό Φυσικής «Αριστοτέλης»

2016: 1η θέση στον Διαγωνισμός διηγήματος

2014: Βράβευση σε Διαγωνισμό Φυσικών επιστημών

Στο σχολείο μας δεν αρκούμαστε στο να διασφαλίζουμε ένα πλούσιο γνωστικό υπόβαθρο στους μαθητές μας. Ενδιαφερόμαστε να αποκτήσουν αισθητικές εμπειρίες, ώστε να είναι σε θέση να εκτιμούν τα πολιτιστικά αγαθά και να συμβάλλουν οι ίδιοι στην παραγωγή τους, εφόσον το επιλέξουν. Κάθε μαθητής ενθαρρύνεται να συμμετέχει σε έναν τομέα πολιτιστικής δράσης, όπως για παράδειγμα, η χορωδία, η ορχήστρα, το θεατρικό εργαστήρι. Στο σχολείο μας υπάρχει και διαρκώς ανανεώνεται σε ετήσια βάση με την έλευση νεοεισερχόμενων μαθητών/τριών θεατρική ομάδα, που έχει ανεβάσει αξιόλογες παραστάσεις όπως : «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη, «Εκάβη» του Ευριπίδη, «Οι εχθροί εξ αίματος» του Αρκά είτε σε συνεργασία με το 2ο Γυμνάσιο Κορυδαλλού είτε αυτόνομα «Ελεύθεροι πολιορκημένοι» του Δ. Σολωμού.

Μαθητές μας έχουν συμμετάσχει και έχουν λάβει τιμητικές διακρίσεις σε μαθητικούς διαγωνισμούς Φωτογραφίας, παραγωγής εικαστικών έργων, ταινιών μικρού μήκους.

2016: 1ο Βραβείο στον Πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό δημιουργία αφίσας της Γ.Γ.Ι.Φ. με θέμα «Χτίζουμε την Ισότητα των Φύλων δημιουργώντας ενάντια στα στερεότυπα».

2017: τιμητική διάκριση σε μαθητικό διαγωνισμό του Εβραϊκού μουσείου για την παραγωγή ταινίας μικρού μήκους «Το τέλος της αθωότητας»

Επίσης έχουμε συμμετοχές σε Μαθητικά φεστιβάλ κινηματογράφου: Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας Camera Zizanio, 2ος Μαθητικός Διαγωνισμός Ταινιών Μικρού Μήκους.

Τέλος, ενθαρρύνουμε την εμπλοκή τους σε εκδηλώσεις άθλησης, κοινωνικής δράσης και εθελοντικής προσφοράς, ώστε να καλλιεργείται βιωματικά η κοινωνική και πολιτική τους συνείδηση, να προάγεται η συνεργασία, η συλλογικότητα και ο δημοκρατικός διάλογος και να συνειδητοποιείται η ευθύνη του ατόμου προς το κοινωνικό σύνολο

Πέρασαν 40 και πλέον χρόνια από τότε που δημιουργήθηκε το σχολείο μας…

Πολλοί από τους αποφοίτους μας διαπρέπουν στην κοινωνική και οικονομική ζωή έχοντας ως παρακαταθήκη όλα αυτά που διδάχτηκαν από τους δεκάδες καθηγητές και καθηγήτριες που υπηρέτησαν στο σχολείο μας και συνέβαλαν με το έργο τους στη διαμόρφωση της προσωπικότητας τους και της αντίληψης τους για τον κόσμο.

Όλοι έχουμε χαραγμένα στη μνήμη μας γεγονότα ευχάριστα (εκδρομές, εκδηλώσεις (θεατρικές-μουσικές), αθλητικές αναμετρήσεις, μαθητικές διακρίσεις), αλλά και συμβάντα οδυνηρά, όπως οι πιο πρόσφατες απώλειες του μαθητή μας Άγγελου τον Ιανουάριο του 2017 και της συναδέλφου μας Ελένης τον Μάρτιο του 2018…

Όμως το 2ο ΓΕΛ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ θα συνεχίσει και στο μέλλον να επιτελεί το εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό και μορφωτικό του έργο χάρη στους σημερινούς και μελλοντικούς εκπαιδευτικούς, που με τις γνώσεις τους, την ευαισθησία τους, το ενδιαφέρον τους, θα καλλιεργήσουν στους μαθητές τους την κριτική και δημιουργική σκέψη ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός μεταβαλλόμενου κόσμου.

Συντάκτης

Δανιγγέλη Μάντω

Πηγές

Η ιστορία ενός σχολείου δεν στηρίζεται μόνο στη μνήμη, τα βιώματα και τις προφορικές μαρτυρίες. Σημαντικές πληροφορίες αντλήθηκαν από τα Βιβλία Πράξεων του συλλόγου καθηγητών, τα Βιβλία Γενικού και Ειδικού Ελέγχου, το Μητρώο μαθητών, τα Ημερολόγια του Γυμνασίου –Λυκείου Θηλέων και του 2ου Λυκείου Κορυδαλλού.

Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθεια τους : την Σταυροπούλου Αθανασία (πρώην Διευθύντρια του σχολείου) και τους συναδέλφους Μπαλωμένο Τάσο και Ευσταθίου Δαμιανό.

Υλικό αντλήθηκε και από την ιστοσελίδα του Δήμου Κορυδαλλού. 


Loading